Samadhipada – sutra 1

Samādhipādaḥ
Capitolul despre extazul mistic yoghin

Sūtra 1

अथ योगानुशासन
atha yogānuśāsanam

atha – acum, de acum, şi acum, în continuare.  Anunţă începutul unui capitol sau a unei rugăciuni. Este o formă de început a unei expuneri considerată de bun augur.
yoga – procesul de a uni, uniune, a pune la jug, a înjuga
anuśāsana – învăţătură, sfat, precept, comandă, directivă.

Acum este expusă învăţătura yoga-ei.

Prima sūtra a unui tratat oferă în general o indicaţie cu privire la cuprinsul acestuia şi în cazul Yoga Sūtra-elor este vorba despre expunerea învăţăturilor yoghine. Atha se referă la momentul aflat sub bune auspicii al acestei expuneri. Vyāsa, unul dintre cei mai faimoşi comentatori ai sūtra-elor lui Patañjali, se referă şi la faptul că acest cuvânt exprimă autoritatea celui care prezintă cunoaşterea, faptul că a fost investit cu aceasta prin tradiţia orală transmisă de la maestru la discipol. De asemenea se consideră că folosirea acestui cuvânt este o binecuvântare inclusă în text pentru cei care urmează să studieze această lucrare. În plus, acest „acum” ne aduce în prezentul ce cuprinde tot ceea ce noi suntem.

Unii comentatori separă anuśāsana în anu care denotă ”ceva care urmează după” şi śhās care semnifică a oferi cunoaşterea sau învăţătura. De aici ei trag concluzia că acest tratat urmează unei învăţături oferite anterior. Există părerea că sūtra-ele reprezentau doar un fel de mnemonică a unei învăţături transmise oral şi prin urmare ar fi fără valoare în cazul lipsei acesteia. Evident în lipsa unei practici concrete, detaliată de cineva care la rândul său a practicat şi a obţinut anumite rezultate, conţinutul sūtra-elor poate să pară criptic şi lipsit de relevanţă. Tocmai de aceea în cadrul şcolii noastre de yoga susţinem necesitatea dobândirii experienţei spirituale printr-o practică consecventă şi totodată o conştienţă vie care să sesizeze diferitele nuanţe şi transformări prin care citta (conştiinţa individuală) trece pe parcursul evoluţiei spirituale.

Comentariul lui Vyasa

Atha – ”acum”. Acest cuvânt are scopul aici de a indica autoritatea, pregătirea celui care expune învățătura și începutul subiectului discutat, astfel încât știința numită Yoga să fie cunoscută ca subiect al sūtra-elor, instruirea fiind oferită de cei care sunt autorizați și pregătiți pentru aceasta.

Yoga este samādhi. Și acest samādhi este un atribut universal al conștiinței individuale, citta, comun tuturor nivelurilor. Cele cinci niveluri de bază ale conștiinței individuale sunt:

kṣipta – perturbată

mūḍha – somnolentă

vikṣipta – distrasă

ekāgra – concentrată într-un singur punct

niruddha – controlată.

Printre acestea, acel samādhi, care este subordonat și eclipsat de agitaţia conștiinței individuale, nu este potrivit să fie inclus în categoria yoga-ei.

Acesta, totuși, este numit ”samādhi al înțelepciunii” (samprajñāta yoga) care, într-o conștiință focalizată într-un singur punct, poate să:

– ilumineze pe deplin o stare actuală ori un obiect care a devenit real

– diminueze impuritățile (kleśas)

– slăbească legăturile karma-ei

– dea naștere posibilității de control (nirodha).

Așa cum vom explica mai tarziu, starea de samprajñata samādhi este de patru feluri:

-acompaniată de gândirea discursivă

-acompaniată de gândirea subtilă

-acompaniată de extaz

-acompaniată de simțul lui ”eu sunt”.

Totuși, atunci când toate vṛtti-urile sunt controlate, se atinge o stare numită asamprajñāta samādhi, lipsită de cunoaștere.

De asemenea, ai putea dori...

Niciun răspuns

  1. Monica spune:

    Primul text despre yoga pe care l-am citit a fost acesta al lui Patanjali. Aveam o traducere buna si chiar am simtit cum firul lui calauzitor, sutra, ma poarta spre o cunoastere pana atunci nebanuita, dar pe care o recunosteam ca fiind foarte valoroasa. M-a ajutat foarte mult si le-as sugera tuturor celor care citesc ceea ce spune Patanjali sa reciteasca iar si iar pana ce invataturile lui devin trairile lor.

Lasă un răspuns